Härliga dagar

Sköldpaddeviken bjöd sannerligen på några spektakulära dagar, särskilt vad gäller under vattnet. Längs med land vid vår vik fanns det mycket koraller och fiskar att titta på om än lite sandiga men det häftigaste var ute vid Pigeon ön där det var lika klart vatten som i ett akvarium och man kände sig verkligen lite som i ett också. Vi åkte över dit med dingen men då man inte får ankra och alla bojar var upptagna fick vi lov att knyta fast dingen vid en fransk familjs katamaran innan vi hoppade i plurret. Och som sagt – hur fint som helst! Antar att ni blir lite sugna på att se det själva men då får ni vänta tills videologgen kommer då vi bara filmade med Gopron ;)

En eftermiddag snorklade jag lite längre ut i vår vik och upptäckte min nya favoritplats! Det var en revtunga utanför viken på ca 3-5 meters djup som hade lika fina koraller som vid Pigeon men otroligt mycket mer fiskar! Allt från små 5 cm till mycket större på 50-60 cm! Så otroligt vackert och jag tackade moderjord tusen gånger om för att jag fått privilegiet att ta del av allt detta vackra. Nästa dag tog jag också med Gustav dit och han blev precis lika facinerad som jag och det blev hit alla snorkelturer framöver ledde.

Att åka lite längre norrut stod också på agendan men då vindprognosen inte såg alltför snäll ut valde vi att ta bussen upp till Deshaies. Snart insåg vi dock att vi inte hade kontanter nog till buss och att det inte fanns någon bankomat på gång avstånd, så det fick bli att lifta ännu en gång. Redan efter ca 20 sekunder vid vägen stannade ett franskt par och vi försökte så gott vi kunde prata om våra liv med enstaka ord och gester på vägen till Deshaies. Väl framme strosade vi runt i den lilla byn som verkligen var urmysig! Men då den var ganska turistig och priserna med den liftade vi tillbaka till Point Noire för att äta lunch. Här hittade vi snart ett litet ställe som sålde Bokits och medan de blev tillagade bllev vi bjudna på Chichi’s (även kallat churros) som var hur goda som helst! Paret som drev det lilla haket var jättetrevliga och lärde oss även hur man säger ”Hur mår du” och ”Jag mår bra” på franska så nu kan vi kommunicera lite bättre i alla fall. Mätta och belåtna gick vi sen på solglasögonjakt och hittade ett apotek som hade rabatt ifall man köpte två par. Detta kunde vi ju bara inte motså och därav blev det nya solglasögon (välbehövligt) innan hemfärden.

Nästa förmiddag pumpade vi upp ankaret och satte segel tillbaka mot Basse-Terre. Fast denna gången mot marinan då vindarna den kommande veckan skulle tillta rejält och vi ville säkra en plats i hamnen före det. Och så plötsligt låg Divina Remi helt stilla igen och vi njöt av att kunna ställa glasen på borden igen.