En ny ö i sikte!

Dagen efter den stora karnevalen lättade vi ankar och rörde oss tre distans bort till marinan i Point a Pitre. Det hade blivit dags att jobba lite, göra rent kölsvinet, städa inomhus på båten, skrubba däck och sittbrunn, fixa motorn (så att den startar varje gång med en gång), ladda upp youtubeklipp (som ni förhoppningsvis tittat på allihop), skriva blogginlägg, och så vidare. En hel del jobb med andra ord, så det var bara att hugga i.

Fyra nätter senare var vi klara med allt ovanstående och lite till, duschade och njöt av faciliteterna en sista gång, sen klarerade vi ut från Guadeloupe och la oss på ankarplatsen utanför hamnen för att vara startklara tidigt nästa morgon. Nästa destination – Dominica!

Efter ca 8 timmar till havs med bra men ganska svaga vindar gled vi in mot ankringsviken vid Portsmouth. Nästan genast körde en lokal båt ikapp oss för att hälsa oss välkomna till ön. Det visade sig att det var en av killarna från P.A.Y.S (någonting, någonting, yacht services) som jobbar med att göra turer för turisterna, hjälpa dem med allt möjligt och dessutom hålla koll på båtarna DYGNET RUNT ifall att någon skulle börja driva eller liknande. Då det var ganska sent på eftermiddagen valde vi att stanna på båten och kolla in Porthmouth nästa dag.

Porthmouth är en trevlig liten by,i svensk bemärkelse, här är det Dominicas näst största stad. Det är en härlig flär med färgglada hus (om än lite fallfärdiga ibland) och små butiker. Ett jättemysigt ställe helt enkelt! Vi tog såklart reda på var de bästa vandringslederna fanns och bestämde oss för att ge oss ut i djungeln två dagar senare. Men först skulle vi klarera in och då det var söndag fick vi vänta till morgondagen.

På söndagskvällen var vi med på en BBQ som P.A.Y.S anordnat. Där fanns mycket mat, dryck och gott sällskap och senare blev det dans till vår stora förtjusning. Riktigt kul var det, speciellt när några locals dök upp och dansade med oss. Deras sätt att dansa på är ganska olikt vårt och jyckande verkar vara en självklar del i det hela. Men det är ju därför vi gör detta, för att uppleva nya kulturer och andra sedvanor. Så det var bara att jycka med helt enkelt! Och ganska snart var det bara vi, några britter, ett danskt par och localsen som var kvar. En riktigt lyckad kväll!

Jag måste bara passa på och berätta en ganska rolig sak vi var med om häromdagen. Vi skulle gå och köpa tomater och jag hade sedan ca 20 minuter haft hicka. Jag försökte hålla andan, dricka vatten, dricka upp och ner men den tycktes vara obotlig. Först gick vi in i en affär för att titta lite och där frågade personalen om jag varit hos docktorn, som om de aldrig hört någon hicka förut. Sen vi kom fram till ett litet stånd där en kvinna och hennes dotter sålde grönsaker och jag kunde naturligtvis inte dölja min hicka här heller. Då började kvinnan säga att jag håller på att bli tjock, för hicka får man när man lägger på sig, så var det. Vi skojade en stund tillsammans, köpte tomaterna och gick vidare. Längs med hela vägen denna hemska hicka och så plötsligt börjar en man att ropa ”You’re getting fat”, ”She’s getting fat I’m telling you” och varje gång jag hickade upprepade han detta. Jag och Gustav höll ju naturligtvis på och skratta ihjäl oss men han var dödsseriös ”You’re getting really fat!”. Så här på Dominica tror man att man håller på att bli tjock när man har hicka, vad tror ni?

Dela med dig:
GOOGLE

6 tankar på “En ny ö i sikte!

1. Några tips! Gå boiling lake hiken, Besök josefs rastarant (och hans svenska tjej) vid victoria falls, och besök Trafalgar Falls någon dag när det inte står ett cruise ship i Roseau, så kommer ni vara i princip ensamma.