Las Palmas levererar

Och så plötsligt var delmålet nått! En fredag kl 5 på morgonen gled vi in på den mycket fulla ankringsplatsen för att även vi lägga oss där i väntan på Atlanten. Kanarieöarna var för oss ett mycket stort delmål på resan då det är härifrån de stora äventyren börjar på något sätt. Vi hade tagit oss förbi både Nordsjön, Engelska kanalen och Biscaya! Nog får vi lov att vara stolta? Dessutom hade jag ju klarat min första seglats utan sjösjuka! WIIIIEEEHOOO!!

Hur som helst, vi släppte ankar intill våra norska väninnor Fjerne Farvann men märkte då vi började backa (man brukar backa för att få fast det) att det inte satt helt fast. Men kättingen var ändå tillräckligt tung för att hålla båten på plats för tillfället. Gustav dök ner för att stampa ner ankaret och även lägga ut ett extra, så nu var vi bomfast och redo för storm om det nu skulle komma. Trötta och slitna kröp vi så klockan sju på morgonen till kojs för att sova några timmar innan nästa äventyr.

Gustav med nyfunnen shortboard

Senare på eftermiddagen blev det dags för en liten stadstur och Gustavs fick tid att prova sin älskade bodyboard i vågorna. Jag blev återigen sugen på att vågsurfa, men fann på något sätt inte tiden till att hyra bräda de följande dagarna. Istället vandrade vi upp på det lägsta berget ute på udden (resten är militärzon) och beundrade utsikten. Här uppe hittade Gustav en shortboard, som han självklart förbarmade sig över. Så nu har vi blivit med shortboard också :) När vi rullande tagit oss ner till stranden vid ankringsplatsen, packade vi ner alla våra saker i torrsäckarna och simmade tillbaka till båten. Vi var nämligen vid den tidpunkten för lata för att blåsa upp dingen. Men när vi senare på kvällen skulle åka in till stan för att möta Gustavs bror Cal och hans pojkvän kände vi att det nog var säkrast att blåsa upp den ändå och sedan ro in i hamnen (vi var förstås för lata för att montera motorn också). Det var bara det att det var huuuur långt som helst till dinge-bryggan och efter att ha rott i ca 15 minuter valde vi att istället ta en brygga som var närmare och klättra över grinden då vi inte hade passerkort. Kvällen spenderades sedan på några olika barer och det var roligt att höra vad Cal och Niklas haft för sig. Men när vi sedan skulle ner till hamnen sen visade det sig att alla ingångar var låsta efter 00.00, så vi fick använda våra klätterkunskaper igen innan vi kunde påbörja roddfärden hem.

Dagen efter kom pappa och vi spenderade eftermiddagen tillsammans med honom i den gamla delen av staden, otroligt fin! Jag har alltid haft för mig att Las Palmas inte ska vara en så fin stad men det fick jag verkligen motbevisat. Sen följde några härliga dagar med vandringar, sanddynor, restaurangmat och besök i byar där husen var inbyggda i grottorna!! Häftigt!

Mellanmål vid högsta punkten på Gran Canaria
Frukost på café är inte fel
Sanddynorna i Maspalomas

Dela med dig:
GOOGLE

2 tankar på “Las Palmas levererar

1. Hej
    Kul att ni kommit hit . Letade efter er på ais ,hittar alla våra seglarvänner här men ni saknas. Transpondern är nog inte påslagen. På fredag kväll är det samling på Sailors Bay med Svenska seglare . Klockan 20 00 ställer dom upp ett långbord bara för svenska Sailors . Mycke surr om atlantöverfarten .
    Cheers
    Geronimo

• Hej Kjell!
      Ja vår AIS har inte varit igång på nästan två veckor. Men nu går de nog att hitta oss igen :).
      Det låter ju helt underbart! Vi ska definitivt försöka komma.