På en järnbro i portvinets land

Och så hade vi kommit till Porto, Portugals en gång i tiden största handelsstad varifrån många äventyrare startade sina resor ut mot jordens kant. Nu istället källan till portvinet och en otroligt mysig stad med många broar och pittoreska hus. Vi hade som sagt kommit fram in på småtimmarna, så efter att vi framåt lunch varit på hamnkontoret och fått reda på allt det viktiga om staden av den mycket trevliga kvinnan bakom disken, beslöt vi oss för att gå på vinprovning. Det var nämligen ett bolag som hade gjort upp en pakt med hamnen så att vi helt enkelt kunde gå dit på guidning och vinprovning helt gratis. Detta var naturligtvis inget som varken vi, norskarna eller Tuuli tänkte låta oss undgå så vi traskade helt enkelt iväg och bjöd stället på en föreställning de sent skulle glömma. Till skillnad från de andra gästerna såg vi ju ut som ”bönder” som Sigur så fint uttryckte det och att stället andades ”elegance and style” matchade väl inte riktigt in på oss. Men otroligt roligt, lärorikt och gott var det! Skillnaden på vanligt vin och portvin är nämligen att hos portvin avstannar man nämligen jäsningsprocessen efter 5 dygn genom att tillsätta smaklös Brandys och detta för att druvorna skulle behålla sin sötma. Detta gör ofta portvinen mycket starkare och sötare, även om det som vi provade var relativt lättdrucket. Kvällen fortsatte med käk på billigaste restaurangen och några drinkar innan vi i regnet promenerade hem till vår nu tomma båt eftersom att Victor och Nadja åkt på en liten semester från semestern för att roadtrippa med några kompisar.

Nästa dag får jag väl säga, flög vi upp ur sängen när vi insåg att klockan var kvart över tolv och marknaden som jag gärna ville besöka stängde kl ett. Men vi hann till den lilla lokala marknaden för att köpa frukt och grönsaker och så unnade vi oss lite bröd och skinka också. På tal om bröd så fick vi faktiskt färska frallor ställda utanför dörren av marinan varje morgon, det kallar jag service! På marknadsplatsen hade de också något slags gemensamt tvätthus, där man kunde tvätta sin tvätt för hand i stora bassänger och sen hänga upp på linor utanför. Antagligen var de så de gjorde här förr, innan tvättmaskinen, ganska smart lösning tycker jag. Det borde ju ha blivit ett ganska trevligt ställe att hänga på. Resten av dagen spenderades med att för min del städa och för Gustavs del redigera färdigt nästa youtube-klipp, det tar faktiskt mycket mer tid än man tror.

Sista dagen i Porto tog vi oss äntligen tiden att utforska staden lite mera och traskade runt på alla de små mysiga gatorna och beundrade mosaiksmyckningarna som finns på många hus. Vi testade även att köpa lite brända kastanjer eftersom att Gustav aldrig smakat det förut, ett riktigt bra mellanmål då de mättar något otroligt. Tillsist gick vi över en bro som har två våningar en därnere där bilarna kör och en mycket högre upp där bara fotgängare och spårvagnarna fick passera. Vilken utsikt det var därifrån! Helt otroligt! Man kunde se in bland stadens små gränder och ändå se en stor del i sin helhet. Övergivna hus som nu var övervuxna med blommor stod intill fullt fungerande bostadshus. Många människor stannade till liksom som vi och beundrade utsikten och tog kort och jag tänkte att de nog precis som jag tyckte att Porto var en stad full av liv, väl värd ett besök.

Dela med dig:
GOOGLE

4 tankar på “På en järnbro i portvinets land

1. Tack för de härliga intrycken! Jag har varit i Porto en dag, när jag var i Gustavs ålder och åkte Inter-Rail. Dimman låg så tjock att man bara kunde se ett 50-tal m, det vill säga vi såg ingenting och bara frös, i juni!!! Så synd…får väl bli ännu en punkt på ”to-do”-listan!

2. hej
    Gick ni upp Douro eller till Leixoes? Hur som helst så är det ett minnesvärt stopp .
    Vet inte om jag skrev om Lissabon . Gå hela vägen förbi bron o in till vänster ligger en utmärkt marina , nära till centrum. Fyll gasol här !
    geronimo

• Hej Kjell! Nej, det gjorde vi faktiskt aldrig men är säker på att det hade varit häftigt! Vi vet inte riktigt än om det blir Lissabon eller Cascais men förmodligen Lissabon :) Tack för tipsen! :)