Turistturen vi sent skulle glömma

Klockan 06.00 på morgonen ringde väckarklockan till mammas stora förtjusning (hon vaknar ändå alltid vid den tiden) och avgång var satt till 07.40. Så vi packade ihop det vi ville ha med oss under dagen, lite snack, snorkelutrustning samt mammas packning och de grejer som jag ville ha på hotellet. Så lastade vi allt i dingen och for in till stranden som hör och häpna – var full av folk! Det verkar som om varenda människa och i synnerhet varje pensionär i Le Gosier gick till stranden för att träna eller bara bada och tjöta lite på morgonen, jättemysigt! Medan jag och mamma stod och beundrade detta fenomen körde Gustav ut dingen till båten och simmade tillbaka. bara för säkerhetsskull. Sedan traskade vi alla iväg till hotellet där vi skulle lämna av lite bagage och sedan bli upphämtade av bussen.

När vi kom fram till hotellet svettiga och dana var det ca en halvtimme kvar till det att bussen skulle avgå så vi passade på att äta frukost baguetterna vi köpte på vägen och dricka lite kaffe.

Sedan bar det av! Som de ärketurister vi nu låtsades vara (till Gustavs förfäran, han är nog inte så van vid att de tyska generna slår ut) fick till och med sitta längst fram i bussen då vi var de ända som guiden skulle prata engelska med. Till Bas Terre, västön av Guadeloupe, åkte vi och första stoppet var vid ett litet vattenfall dit vi tvingades gå hela 200 meter och där guiden på allvar talade om för mamma att hon skulle säga till mig att inte ta i vattnet då stenarna var hala och jag kunde trilla i. Jag antar att jag ser ut att vara fem? Nåväl, vi hade iallafall hemskt roligt åt det och vattenfallet var jättefint, om än lite väl anpassat för turister men så var vi ju ärketurister för dagen och njöt av varje sekund (ja, jag klättrade faktiskt ner i den lilla poolen vid vattenfallet, guiden till trots, är man fem så är man).

Nästa stopp var vid Custos marina naturreservat dit vi åkte med en båt som hade glas-botten! Skitcoolt! Men det toppade inte när vi väl fick hoppa i och snorkla och fridyka själva. Jag har faktiskt blivit ganska bra på att fridyka, förut hade jag jätteproblem med tryckutjämningen men tack vare Gustav har jag nu lärt mig vissa tekniker som gör det hela mycket lättare. Så vill ni lära er fridyka, fråga Gustav! :) Aja, så som det såg ut på det här stället var helt fantastiskt! Det var som i ett akvarium med en massa stora koraller, fiskar och kristallklart vatten. Jag kan inte sätta ord på hur häftigt det var!

Sedan blev det lunch, tre rätters creolestyle. Först fick vi lite sallad men nån fick paté och små friterade fiskkakor, till huvudrätt kyckling Colombo med ris och till efterrätt glass och så mängder med rompunch eller vin till det för den som ville. Så det var tur att vi låtit våra tyska gener komma fram annars hade nog svensken i oss slagit till ;) . Efter maten dansade vi lite grann till nån musik som spelades från köket, innan vi åkte vidare till det sista stoppet – den botaniska trädgården.

Det var riktigt mysigt att ströva runt och titta på blommor ett tag och bara koppla av i hettan. För varmt var det, eftersom västön är mer tropisk blir värmen mer fuktig och tryckande vilket jag i alla fall brukar tycka är lite mer ansträngande.

Väl tillbaka i bussen somnade Gustav nästan direkt, ärketuristandet hade tagit hårt på honom och jag var inte långt ifrån heller. Allt som allt en mycket lyckad dag annorlunda från det vi brukar vara med om. Så tack mamma för det!