Sjukhusbesök i huvudstaden

Seglingen till Oeiras blev just en kort segling. Vinden kom från land, vilket ofta gör den mycket ojämn då den färdas på samma sätt över vattnet som på land. Vi tog ned och satte segel ca 3-4 gånger innan vi gav upp och drog igång diesel-doris, så fick hon sköta jobbet till Oeiras istället. Solen sken och jag hamnade i mitt allra mest avslappnade läge, något jag ofta gör när vi är på sjön. Det är stadiet där man är helt avslappnad precis innan man somnar men man gör det inte, utan hänger bara kvar i den oerhört sköna känslan. Så himla gött!

Nåväl, när vi kom till inloppet av floden mot Lissabon (man behöver åka in en liten bit för att komma till Oeiras hamn) fick vi rejält med motström och gjorde bara 3 knop trots max gas på motorn. Men eftersom vi inte hade särskilt långt till hamnen var det ingen fara och snart hade vi klämt in oss på en av de sista platserna. Efter incheckning och lite tjöt med Landkrabberna som redan var på plats, kilade vi iväg till mataffären och inhandlade lite förnödenheter. Senare på kvällen var det party hos norskarna med hela gänget men då jag fått tillbaka huvudvärken valde jag att krypa till kojs tidigt istället.

Efter en ganska tröttsam natt med mycket huvudvärk bestämde vi oss för att det var lika bra att kolla upp det och åkte på så vis till närmsta sjukhus. Väl där blev vi uppropade ganska snabbt och jag blev tilldelad ett grönt band runt handleden = ”ganska brådskande”. Sedan började väntandet, vi satte oss och tittade på youtube-klipp och fikade och tillslut blev det min tur. Efter lite frågor bestämdes de att de skulle röntga huvudet och sen skulle jag få smärtstillande. Så vi väntade lite till, kom om på röntgen, väntade lite mer, fick smärtstillande på dropp, väntade ytterligare, fick reda på att jag hade bihåleinflammation, fick medicin utskrivet och så var vi klara! Bara 5-6 timmar efter att vi kommit dit, men nu var mysteriet löst i alla fall!

Under kvällen åkte vi in till Cascais då min älskade faster Elke hade rekommenderat en restaurang som vi skulle gå på och där hon dessutom ville bjuda oss på besöket. Stället var litet och mysigt men en massa konst och mycket smakfull inredning i egen stil. Dessutom var allt vegetariskt och himmelskt gott! Så tack så jättemycket för den underbara middagen Elke! Vi hade det verkligen mysigt! :) Efter middagen strosade vi runt lite på Cascais gator, jättefin och väldigt ren stad. Allt som allt ett mycket bra slut på en ganska ansträngande dag!

Hummus med majsbröd och morötter! :)
Och lite efterrätt såklart!