Ankringsplatsen 50 m från ärketuristerna

Dagarna därefter flyttade mamma in i båten och började göra sig lite lätt hemmastadd i styrbord akterkoj. Det blev en utflykt med mer vandring till San Francoir där vi åt lunch på en utsökt italiensk restaurang. Sen strövade vi runt ett tag och kikade lite i butiker och i en av dem lyckades jag hitta en efterträdare till min älskade keps som valde att hoppa i sjön mellan Barbados och Martinique. Sen dess har jag försökt att hitta en ny men inte lyckats. Dessutom så fick jag den nya kepsen av mamma i födelsedagspresent två månader i förväg. Tack så jättemycket mamma!

På fredagen lättade vi ankar för att flytta oss några distans längre bort, till en vik som vi tittat ut på sjökortet. Det var en lite nervös mamma som tog en Postafen (sjösjukepiller) innan avfärd för säkerhetsskull men hon hann nog lugna sig under tiden som motorn valde att inte starta. Vi vet inte exakt vad som är fel men det verkar som om det finns något litet glapp i kopplingen mellan startknappen och motorn, för ibland startar den, ibland inte, men förr eller senare går den alltid i gång. Vi har också en teori om att det skulle kunna vara så att vi måste slå på huvudströmbrytaren en halvtimme innan start så att ”elen hinner fram till alla ställen i motorn”.

Nåväl, nog om det. Det blev en mycket lugn motornsegling till tonerna av svenska sommarvisor och mamma verkade riktigt njuta av att få sitta och styra vårt lilla skepp ett tag. Men då distansen inte var så lång lång vi snart ankarade i skydd innanför reven intill en strand som till vår förfäran var full med turistresorts! Efter lite övervägande valde vi ändå att stanna och ge det en chans, och vi blev inte besvikna! Inte långt ifrån oss kunde man snorkla antingen längs med revet, där det fortfarande fanns en hel del koraller (mycket av det vi sett hittills har dessvärre varit dött) och på andra sidan längs land kunde man snorkla in i två små grottor. Så nog skulle vi trivas här i några nätter!

Nästa dag tog vi dingen in till tursitstranden för att promenera bort till Sant Anne som låg ca 2 km bort. Varje gång man passerar dessa jättelika turistkomplex, blir jag lika glad att jag inte behöver vara en del utav det. Jag menar, visst kan det vara kul med lite lyx ibland men i en hel vecka? Nja, det skulle nog inte vara något för mig direkt. Hur som helst, inne i Sant Anne sprang vi runt på marknaden, gick i butiker och florerade på stranden, innan vi inhandlade kvällens käk och begav oss tillbaka till båten. Men när vi skulle svänga av från den stora vägen till den mindre som skulle ta oss bort mot resorten, stod där tre inhemska killar utklädda med piskor och visselpipor i munnen. De gick ca en halvmeter bakom oss och visslade och snärtade med piskorna i marken så att man blev hörselskadad. Jag försökte att hålla för öronen och traska på så gott jag kunde men då jag bar en kasse i ena handen gick det inte så bra. Efter ca 10 meter slutade de men det var en mycket konstig och väldigt obehaglig upplevelse. Man kände sig så utsatt på något vis, nu vet jag ju inte om det berodde på att vi var vita och turister, men det kändes lite så. Mamma trodde att de ville ha pengar då någon av dem visat mynt, men jag vet inte. Någon annan sa att det var någon tradition?

Vi kom iallafall säkra tillbaka till båten där vi lagade lite käk och njöt av solnedgången. Nästa dag blev det en liten snorkelutfärd ca 5 minuter bort med dingen och där fanns riktigt fina koraller och anemoner! En massa grottor och tunnlar att dyka igenom också och vi alla tre var helt lyriska där ett tag. Kvällen blev återigen en ost- och vinkväll och hela vistelsen vid resortet blev mycket lyckad. Nästa morgon lättade vi ankar igen och begav oss tillbaka till Le gosier då vi nästa dag skulle iväg på en liten turistutflykt.

Dela med dig:
GOOGLE

6 tankar på “Ankringsplatsen 50 m från ärketuristerna

1. Spännande äventyr ni påbörjat! Blir kul att följa och drömma sig bort..

Kände igen era problem med motorn och var tvungen att skriva.

Jag har en yanmarmotor jag med och har upplevt liknande symptom med startproblem (åtgärdat nu).
    Panelen pep när man slog på tändningen men inget hände när man skulle starta.. Visade sig vara själva startknappen som det var glapp i vilken kostade ca 500 att byta.

Kan vara värt ett försök.

Lycka till med resan!

• Hej Pierre och tack för tipset! :)
      Vi har dock åtgärdat problemet nu med ”relä” som koncentrerar effekten på batterierna så att de startar motorn även när de inte är fulladdade. Det var det som var problemet.
      Ha det bra!

2. Hej
    Jodå, vi är med !! Ni verkar ju bli lite varma i kläderna nu o har kläm på cruisinglivet. Jag hoppas bara att ni har lagt av det svenska tankesättet om folk omkring oss `alla är ju så trevliga`. Det
    är mycket fattigdom framför er på resan o ni är i deras ögon rika . Ett öga över axeln hela tiden.
    Men jag vet att ni har många fina upplevelser framför er , så njut av denna tiden !
    Cheers
    Geronimo

• Kul att ni fortfarande är med! Har allt tänkt lite på er ibland :) Funderade på Coco Island där utanför Costa Rica, behöver man något tillstånd för att åka dit eftersom det är en nationalpark?
      Jo, men det tänker vi på man får alltid tänka lite extra och bara ha med sig det man verkligen behöver så brukar det gå bra :)