Julafton, ankomst och ett farväl

Pepparkakor och julmust :)

Julafton började redan tidigt på morgonen då jag efter mitt nattskift började koka gröt (havregrynsgröt gjord på mjölk med saffran i) och sedan väckte pojkarna med julmusik enligt min familjs tradition. Efter en mysig gemensam julfrukost i mörkret ute i sittbrunnen gick vi alla, utom Anna för det var hennes skift, och la oss igen. Men en gnutta julstämning hade vi lyckats få i alla fall. Dagen fortsatte sen med sill-lunch, helt absurt att äta sill och potatis ute till havs i strålande solsken, det kändes nog mer som midsommar än jul. Och till sist när mörkret föll följde vi Barbados sken likt de tre vise männen in i julnatten.

Klockan 04 någonting på juldagen började vi att angöra hamnen i Bridgetown och det slutade med att vi la oss utanpå en till synes övergiven båt innan Customs skulle öppna. Senare samma dag åkte vi bort för att fylla i papperna och ca 3 timmar senare låg vi äntligen förtöjda i Bridgetowns lilla marina vid industrihamnen. Vi gav oss ganska snart ut på stan för att se det som damen på Port Health talat om för oss – ALLT var stängt eftersom att det var juldagen. Men efter lite letande hittade vi ett turist-haak som hade öppet och där satte vi oss för att njuta lite av lyxvaran internet och käka ett par välförtjänta burgare.

Någon dag efter det att vi kommit fram fick vi reda på något mycket sorgligt – Mårten skulle lämna oss redan dagen därpå pga något strul därhemma. Vi visste väl alla mer eller mindre om det men hoppades på att han kanske skulle kunnat varit kvar lite längre. Nåväl, ibland kommer livet emellan och vi bestämde oss för att göra det bästa av den sista tiden ihop. Så på Mårtens sista dag stack vi iväg till Silversand beach där vi träffade en helskön kitesurfinstruktör som vi käkade lunch med och som sedan tog med oss runtomkring på ön. Barbados är verkligen vackert och olik de andra öarna i Karibien. Den är mycket torrare och plattare men stränder finns det gott om och vi åkte till den ena finare än den andra. Så tack vare Carlos hann både vi och Mårten få se riktigt mycket av ön innan vi lämnade vår käre bomfightare på flygplatsen. Vi kramades allihopa och det var tre lite mer tungsinta matroser som återvände hem till Divina Remi. Men tack för den här tiden Mårten! Tack för att du är en så go och easy-going människa med skön style! Vi kommer att sakna dig ombord! Ta hand om dig så ses vi på vår reunion om några år!

Dagen därpå stack Anna iväg för att kitesurfa lite med Carlos och jag och Gustav grejade lite med blogg, youtube osv. Och sen bestämde vi oss för att segla vidare till Martinique morgonen efter, så tidigt nästa morgon kastade vi loss och begav oss mot nya farvatten. Barbados hade verkligen behandlat oss väl, det var skönt att få bada, ha fast mark under fötterna och äta färsk mat. Om vi någonsin återvänder kan bara framtiden avgöra…