Mitt favoritställe på resan (hittills)

Dagen efter det att Anna lämnat oss gick vi upp ganska tidigt på morgonen och tog dingen ut till magroveträsken! Riktigt häftigt att se hur deras rötter förgrenar sig vad som tycks vara överallt och hur de dessutom är fulla av musslor. Det var inte bara vi som gillade detta område. Ett flertal båtar låg förtöjda i träden och såg ut som om de inte rört sig ur fläcken på ett bra tag. Vi cruisade runt en stund innan vi återvände till båten, drog upp ankaret och satte segel mot en liten vik vi fått tips om när vi klarerade in.

På vägen passerade vi denna diamant ö som är känd för Martinique.

Väl framme i viken släppte vi ankaret lite för nära en intill liggande båt, inte farligt för nära, utan bara så nära att ägaren började bli lite nojig. Så Gustav tog på sig fenor, mask och snorkel och dök ner för att flytta ankaret. 10 meter längre bak låg vi tryggt och säkert och utom räckhåll för fransosens nojande och jag skyndade mig i vattnet jag med. Så fort jag satt på mig fenorna, sköljt ur masken och tittade ner såg jag plötsligt en havssköldpadda simma förbi under båten. Jag ropade på Gustav men då han verkade vara under vattnet började jag att simma efter sköldpaddan istället i hopp om att den skulle dyka upp till ytan för att andas. Snart fick jag kontakt med Gustav också och tillsammans simmade vi efter sköldpaddan runt i viken. Tillslut försvann Gustav och när jag simmade bort till honom för att se vad han tittade på var där en annan sköldpadda med sändare på ryggen som gned sig mot vårt ankare, som om den försökte bli av med sändaren. Vi snorklade runt en stund till och såg totalt fyra havssköldpaddor den kvällen och när vi senare satt under stjärnhimlen, lyssnandes till djungelns ljud, tänkte jag att här kunde jag nog vara ett bra tag.

Så förgick något dygn med mycket snorkling och häng, jag låter bilderna tala för sig själva;

Fick äntligen chans att prova min födelsedagspresent som jag fått av min bästa vän Anna, tack så mycket!

p1080610p1080647p1080663p1080695

Men så någon dag senare insåg vi att huvudvärken fortfarande var alltför närvarande och vi behövde uppsöka läkare igen. Läkaren vi träffade sa att hon trodde det var någon form av migrän men ville vara säker och skickade oss därför vidare till akuten i Fort de France så att de skulle kunna scanna skallen på mig. Därför fick vi dessvärre lämna denna helt underbara vik redan samma dag för en fredagskväll på akuten. Men jag och Gustav var oss eniga, hit skulle vi komma tillbaka.

Dela med dig:
GOOGLE

3 tankar på “Mitt favoritställe på resan (hittills)