Och så var vi på Martinique!

Seglingen till Martinique gick som smort och jag måste få lov att ge en stor eloge och ett tack till Anna och Gustav som tog en hel del av mina vakter då jag (nästan som vanligt) hade fruktansvärd huvudvärk. Det blåste väl en smärre kuling så vi hade två rev i storen och reglerade sedan farten med stora genuan. Och fort gick det! 6 knop snittade vi och kom som vanligt fram mitt i natten när det var mörkt. Vi la oss tillfälligt i marinan för att nästa morgon som planerat men efter det att en arg fransman klagat, flytta oss till ankringsplatsen.

Dagen spenderade jag och Gustav med att åka in till huvudstaden Port de France för ytterligare ett sjukhusbesök där min spiral skulle tas ut i hopp om att det är orsaken till den ständiga huvudvärken. Vi tog en minibuss in till stan (som avgår när den är full, haha), letade rätt på hållplatsen för nästa buss och väntade sedan i över 1 timme på att den skulle komma. Det kändes som om alla andra bussar passerade men inte Linje nr 2 inte. Intressant att få uppleva ett kollektivtrafiksystem så olikt vårt egna hemma i Sverige. Men tillslut kom bussen och vi kom fram till sjukhuset.

Efteråt åt vi en extremt sen lunch som serverades från en van i hamnen och tog sen minibussen tillbaka. Anna hade under tiden hunnit kolla in Le Marin som byn vi låg i hette och även handlat lite grann. Typiskt nog lyckades vi precis missa henne när hon tog dingen ut till båten och då varken jag eller Gustav hade någon täckning på våra telefoner, bytte Gustav om till badshorts och simmade ut för att hämta dingen och sen mig. Han råkade nog skrämma Anna rejält när han plötsligt klättrade upp i båten men som tur var tog Anna inte till några drastiska åtgärder och jag blev inte strandsatt i land.

Nästa morgon tog vi återigen dingen in till land för att bunkra lite inför ett nyår i en lite mer remote ankringsvik. Det blev en hel del frukt, alkohol, pasta, konserver, färsk varor och choklad såklart och det var tre mycket belåtna filurer som konkade hem alla varor till båten. Snart var det dags att lätta ankar och så gled vi iväg mot nya äventyr och ett nytt år…